Mitä kuuluu ammattibloggaajan toimenkuvaan?

Oletko koskaan ajatellut ryhtyä bloggaajaksi? Blogin pitäminen on nykyään erittäin suosittua. Verkossa on muotiblogeja, kauneusblogeja, terveysblogeja ja ruoanlaittoblogeja, liikuntablogeista puhumattakaan. Usein blogi on kirjoittajansa näköinen, eli käsittelee juuri sellaisia aiheita, jotka ovat blogin kirjoittajalle tärkeitä. Blogin voikin perustaa käsittelemään melkein mitä tahansa aihetta. Kirjoittamisen aloittaminen voi usein olla haastavaa, mutta kun alkuun pääsee, niin kaikki sujuu kuin itsestään. Kerrataan seuraavaksi blogin aloittamiseen liittyviä perussääntöjä.

Blogin aloittaminen ei ole vaikeaa

Blogeja on siis olemassa todella monenlaisia. Esimerkiksi ruoanlaittoon liittyviä blogeja löytyy laidasta laitaan. Miten valmistetaan kasvisruokaa tai pitäisikö alkaa ketogeeniselle dietille ovat hyvin usein suosittuja bloginaiheita. Blogia voi kirjoittaa vain omaksi tai ystäväjoukon iloksi. Blogilla voi kuitenkin olla myös runsaasti seuraajia, eli henkilöitä, joita blogin kirjoittajan valitsema aihe kiinnostaa. Verkosta löytyy valmiita alustoja, johon blogin voi perustaa. Suosittuja ovat esimerkiksi maailmanlaajuisesti tunnetut ja käytetyt WordPress-alustoille laadittavat blogit. Aiheeseen on hyvä tutustua ensin verkossa.

Laadi blogista itsesi näköinen

Tärkeintä on, että blogi istuu omaan suuhun, eli olet samaa mieltä kirjoittamastasi sisällöstä. Helppolukuinen ja selkeä blogi on aina suosittu aiheesta riippumatta. Bloginpitäjän kannattaa hankkia kaupallista yhteistyötä varten mediakortti, jossa on esillä blogin tärkeimmät tiedot, eli kuka blogin pitäjä ja kirjoittaja on, mistä blogissa puhutaan, mitkä aiheet ovat esillä, minkälaiset ovat blogin kävijämäärät ja mukaan kannattaa laittaa myös tietoa mahdollisista tuote- tai brändikampanjoista.

Ota käyttöön sosiaalisen median kanavat

Blogi voi käsitellä kaiken muun ohella liike-elämää, eli vaikkapa asiakkaan ja yrittäjän välistä liiketoimintaa. Blogin kirjoittaja voi tarjota vinkkejä ja jopa kokemuksia liiketoiminnasta, jos itse työskentelee myös yrittäjänä. Joku saattaa kysyä esimerkiksi tietoa mikä on crm, eli asiakkuudenhallintajärjestelmä. Blogin pitäjä voi kirjoittaa aiheesta, että kyseinen järjestelmä auttaa oleellisesti yrityksiä luomaan ja vahvistamaan pysyvämpiä asiakassuhteita potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Jos olet aikonut ryhtyä ammattibloggaajaksi, sinun pitää markkinoida blogiasi verkossa. Eräs tehokas tapa on sosiaalisen median kanavat: Facebook, Twitter, Instagram sekä Pinterest- ja Snapchat -kanavat palvelevat bloggaajaa ja hänen bloginsa seuraajia. Blogeja luetaan ympäri vuorokauden, joten ei muuta kuin perustamaan kaikkien aikojen paras, omaan tyyliin sopiva blogi.

radon